آشنایی با ظروف چوبی

ظروف چوبی به دلیل تداعی کردن حس طبیعت، زیبایی خاصی به فضای خانه می بخشد و از این جهت بسیار پرطرفدار است، این ظروف با هر دکوراسیونی اعم از مدرن یا کلاسیک به خوبی هماهنگ شده و هیچ گاه قدیمی نمی شوند. به همین دلیل استفاده از ظروف چوبی در هر محیطی به افراد آرامش میدهد. برای آشنایی بیشتر با انواع ظروف چوبی و نحوه نگهداری آنها ما را تا پایان مقاله همراهی کنید. امیر وود به عنوان بزرگترین تولید کننده ظروف چوبی ارائه دهنده مقاله آشنایی با ظروف چوبی

چرا مردم از ظروف چوبی استفاده می کنند؟

امروزه متریال چوب با ایجاد حس طبیعی و لوکس برای ساخت انواع ظروف چوبی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت مهمترین مزیت استفاده از این ظروف همین است.

ظروف چوبی نه تنها در خانه ها بلکه توسط رستوران ها نیز استفاده می شود، این ظروف علاوه بر ظاهر زیبا برای سرو غذا انتخاب مناسبی می باشند زیرا گرما را به دست شما منتقل نمی کنند.

ماهیت طبیعی این محصول نیز باعث می شود تا هیچ نوع ماده شیمیایی یا مضری به مواد غذایی وارد نشود، از دیگر مزایای این ظروف که باعث استفاده گسترده آن توسط مردم می شود، سبکی و وزن کم این محصولات است، همچنین این ظروف ماندگاری بالایی داشته و شما قادر خواهید بود سال ها از آن استفاده نمایید.

آیا ظروف چوبی آنتی باکتریال هستند؟

چوب به صورت کاملا طبیعی دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد و این بدین معناست که ظروف چوبی برخلاف سایر وسایل پلاستیکی یا چینی به باکتری های محیط آلوده نمی شوند.

متریال جنس چوب با مقاومت بالا در برابر خراشیدگی مانع از نفود میکروب شده و به این سبب ظروف چوبی جهت سرو غذا انتخاب مناسبتری می باشند و با این حساب این دست ظروف آنتی باکتریال محسوب می شوند. برای خرید محصولات با کیفیت امیروود لینک ظروف چوبی پذیرایی را کلیک کنید.

در نظر داشته باشید که ظروف ملامین و حتی فلزی علاوه بر مقاومت کمتر در برابر خراش، به سبب دارا بودن مواد شیمیایی شرایط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می کنند که پس از شست و شو نیز از بین نخواهند رفت، در مقابل ظروف چوبی ذاتا مانع از رشد باکتری شده و سالمتر می باشند.

آیا ظروف چوبی قابل شست و شو هستند؟

در مراحل ساخت ظروف چوبی از مواد متعددی جهت آب گریز کردن این محصول استفاده می شود تا علاوه بر زیبایی بخشیدن به آن سبب محافظت بیشتر و قابل شست و شو کردن این محصول گردد.

استفاده از موادی چون پرایمرهای مخصوص و یا رزین های اپوکسی سبب می شود تا به عمق چوب نفوذ کنند و مانع از جذب آب به چوب شوند، ظروف چوبی با دارا بودن پوشش محافظت کننده به راحتی قابل شست و شو بوده و از این جهت نگرانی ای برای نظافت آن ها نخواهید داشت.

از جمله دیگر موادی که باعث می شود ظروف چوبی قابل شست و شو شوند مواد نانو با ماهیت چرب است که سطحی کاملا آبگریز و عاری از آلودگی برای این ظروف فراهم می کنند.

با این حال برای شست و شوی ظروف چوبی لازم است تا برخی نکات را در نظر بگیرید، بهتر است تا پس از استفاده از این ظروف آنها را سریعا بشویید و اجازه ندهید تا مواد غذایی در این ظروف باقی بمانند.

همچنین از ماشین ظرف شویی برای شستن ظروف چوبی استفاده نکنید زیرا گرما و فشار زیاد این دستگاه ها سبب آسیب به این محصولات می گردد.

چگونه ظروف چوبی را تمیز کنیم؟

جهت تمیز کردن ظروف چوبی ابتدا باید سطح این محصول را از هر گونه ماده غذایی پاک کنید که این کار به کمک یک پارچه نرم و نخی به سادگی انجام می شود سپس با آب ولرم و کمی مایع ظرف شویی می توانید این ظروف را شست و شو دهید. این روش را برای تمیز کردن سایر محصولات چوبی مانند گلدان های چوبی دکوراتیو و… نیز میتوانید استفاده کنید.

استفاده از اسفنج های نرم در تمیز کردن ظروف چوبی بسیار حائز اهمیت است زیرا سیم های زبر می توانند سبب ایجاد خراش بر روی این ظروف گردند، ظروف چوبی نباید در سینک رها شوند همچنین از غوطه ور کردن آن ها داخل سینک مملو از آب خودداری کنید.

همچنین اگر احساس کردید که بوی غذا در ظروف چوبی شما باقی مانده است، استفاده از لیموترش می تواند کمک بسیاری به شما بکند، استفاده از برش های لیمو بر روی این ظروف علاوه بر از بین بردن لکه های چربی به رفع بوی مواد غذایی نیز کمک خواهد کرد.

پس از استفاده از لیمو نیز توصیه می شود یک بار ظرف را با آب شسته و سپس آن را خشک نمایید، حوله های سبک بهترین انتخاب برای خشک کرد ظروف چوبی پس از شست و شو می باشند بنابراین اجازه ندهید قطرات آب بر روی این محصولات پس از تمیز شدن باقی بماند.

البته مواد طبیعی دیگری نیز جهت تمیز کردن ظروف چوبی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به محلول نمک و سرکه نیز اشاره کرد، ترکیب سرکه و آب طبیعی بوده و علاوه بر تمیز کردن ظروف چوبی سبب ضدعفونی شدن آن ها نیز می گردد.

برای تمیز کردن ظروف چوبی با سرکه و آب تنها لازم است محلولی رقیق از این مواد درست کرده و با پارچه نخی به سطح ظروف خود بکشید و پس از آن با آب شست و شو دهید.

جهت محافظت بهتر از ظروف چوبی پس از نظافت آنها لازم است تا این محصولات را در فضای باز و روی استند آشپزخانه قرار دهید تا به خوبی خشک شوند، جهت این کار زمان کافی را اختصاص دهید و پس از تمیز کردن ظروف چوبی آن ها را سریعا داخل کابینت قرار ندهید زیرا این کار سبب تجمع رطوبت در این محصولات می گردد.

آیا می توان ظروف چوبی را در ماکروویو قرار داد؟

ظروف چوبی به دلیل دارا بودن الیاف سلولزی چوب قابل استفاده در داخل ماکروویو نیستند، ماکروویوها به علت اینکه حرارت را ناگهانی بالا می برند علاوه بر گرم کردن غذا سبب داغ شدن ظرف هم می شوند و ظروف چوبی نیز هنگامی که در معرض این دمای بالا قرار بگیرند به راحتی آسیب می بینند.

ماکروویو سبب تبخیر آب داخل چوب شده و ظروف چوبی را خشک می کنند که نهایتا سبب ترک خوردن این محصولات می گردد و این عمل ظروف چوبی زیبا را بسیار شکننده خواهد کرد.

اما موارد گفته شده به این معنی نیست که هیچ گاه نمی توان ظروف چوبی را داخل ماکروویو قرار داد، در این مورد بهتر است جهت گرم کردن مواد غذایی از سایر ظروف استفاده کنید و آن ها را داخل ظرف چوبی سرو نمایید.

در واقع استفاده از ماکروویو با رعایت چند نکته ساده می تواند برای خشک کردن این ظروف راه مناسبتری باشد که در اینصورت باید این دستگاه در زمان کم تنظیم شود.

بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که ظروف چوبی خود را در مدت طولانی داخل مایکروویو قرار ندهید زیرا این کار سبب شکسته شدن و پوسته پوسته شدن این ظروف دوست داشتنی می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *